Hur går det till?


Börja vid målet

Prata ihop er om vad förtjänsterna ska leda till. Fantisera om hur kul det ska bli när drömmen uppfylls. Vilken resa planerar ni med klassen, vilken cup vill ni vara med i med laget, vad vill ni göra för pengarna ni har tjänat in?

Räkna sen förnuftigt på vad det kommer att kosta. Med motivation och verktyg är det lätt att komma vidare. Om alla hjälps åt kommer det att gå riktigt bra.

Här kan du läsa om tips för att lyckas!

Här finns vårt informationsblad (PDF).

Välj en kontaktperson

Ni börjar med att utse en kontaktperson, som är minst 18 år. Kontaktpersonen registrerar sig här med alla uppgifter. Kontaktpersonen sköter sedan kontakten med Ravelli och ser till att alla säljarna får sin inloggning/registrerar sig. Och är den som slutligen lägger den gemensamma ordern till Ravelli.

Registrera laget, klassen, föreningen

Kontaktpersonen registrerar klassen, laget eller föreningen på ravelli.se. Kontaktpersonen uppger sitt personnummer, e-post och telefonnummer. Och om hela föreningen registrerar sig behövs föreningens organisationsnummer. Tala också om hur många som skall sälja och hur många kataloger ni behöver så hjälper vi på Ravelli er att komma igång.

1
2

Efter registrering

Ravelli skickar ett e-mail med bekräftelse till kontaktpersonen att registreringen är mottagen. Efter att Ravelli har godkänt registreringen skickas det ytterligare ett e-mail, med inloggningsuppgifter (lösenord/användarnamn) till kontaktpersonens administrationssida. Registreringslänken till säljarna kommer också att finnas i e-mailet.

Inloggning webb

Kontaktpersonen skickar ut registreringslänken till alla som skall sälja i laget/klassen. Säljaren går in via länken och registrerar sig, därefter får säljaren ett e-mail med alla sina uppgifter (lösenord/användarnamn).

Därefter kan säljaren lägga in sina beställningar på 2 olika sätt:

1.) För över det som står på ditt beställningsformulär till din digitala säljportal.

2.) Lägg ordern direkt via din egna webb shop.

3
4

Försäljningsmaterial anländer

Kataloger och eventuella visningsprover anländer till kontaktpersonen, som i sin tur fördelar försäljningsmaterialet till sina säljare.

Försäljning startar

Besök bokas, telefon och sociala medier används. Släkt, vänner, bekanta och arbetskamrater besöks. Kataloger placeras på lämpliga ställen såsom arbetsplatser, skolor, fritidsanläggningar. Och tänk på att dela din unika webb shop med alla som du känner. Där kan alla i hela Sverige lägga order och även få leverans direkt hem till närmsta service Point. Hjälp kunden att välja rätt storlek med hjälp av storleksguiden som finns i katalogen eller på hemsidan.

5
6

Försäljning pågår / order skrivs

Försäljningen pågår ca 3-5 veckor. Alla säljarna lägger in order i sin web portal och sin webb shop kontinuerligt. Då ser administratören hur mycket ni har sålt och kan på så sätt se till att alla i laget eller klassen är med och säljer.

Order läggs på webb portalen

Några dagar innan säljomgången är över, påminner kontaktpersonen säljarna via e-mail, telefon eller personligt möte att de ska överföra sina order från det manuella beställningsformuläret eller registrera sina order till sin egna webbportal. Kontaktpersonen får även ett påminnelse e-mail från Ravelli att det 1 vecka kvar av säljomgången.

Kontaktpersonen avslutar säljomgången, när alla säljarna har sålt färdigt, genom att trycka på den gröna rektangulära knappen i webbportalen; ”Avsluta säljomgång”.

Viktigt att kontaktpersonen fyller i rätt leveransadress när de klickat på ”Avsluta säljomgång”.

7
8

Leverans av produkter från Ravelli lager

Ravelli levererar de beställda varorna fördelade/sorterade per säljare när man sålt över 70 paket.

Hos RAVELLI är det alltid Fri frakt på alla gemensamma leveranser.

Väljer kunden direktleverans till ombud så är det fraktfritt från 5 paket och uppåt.

Beställda produkter och faktura anländer

Beställda produkter samt faktura anländer till kontaktpersonen eller till den leveransadress som bestäms.

Paketen är levererade/sorterade per/säljare vid över 70 sålda paket.

9
10

Leverans till slutkund

Alla säljare delar ut paketen till sina kunder och tar betalt. Smidigast är att ta betalt direkt när man lämnar ut paketen. Säljarna betalar sen in till teamleadern som i sin tur betalar fakturan till Ravelli. Förtjänsten från de paket som beställt och betalt via Klarna, hamnar längst upp på fakturan som en minuspost.

Betalning av fakturan

Betalningstid på fakturan är 20 dagar. Tänk på att kontaktpersonen kan skriva ut ett Excel ark på sin säljarsida, där alla säljare, antal paket och hur mycket varje säljare skall betala till kontaktpersonen finns.

11
12

NI ÄR I MÅL!

Nu har ni nått i era mål – resan/cupen/träningslägret är betalt och ni är på väg! Det uppsatta målet är nått och ni är på väg tillsammans mot den minnesvärda upplevelsen som ni har längtat efter.

Vi vill börja sälja produkterna
med en gång – och nå vårt mål
Behöver du hjälp eller har du några frågor? Kontakta oss gärna på: